Op deze pagina kunt u het blog lezen over de ontwikkeling van het Titanic mysterie.

1. Op de Titanic – het begin.
2. Historisch onderzoek.
3. Materialen in het pakket.
4. Werken op de Titanic.
5. Puzzels.

fancy line

1. Op de Titanic - het begin

Een puzzelmysterie dat zich afspeelt op de Titanic… Dat heeft wel wat voeten in aarde! De Titanic was destijds een van de grootste cruiseschepen ooit gebouwd. Daarnaast werd het schip ontworpen om met een zo groot mogelijke snelheid de Atlantische Oceaan over te steken. Bovendien werden kosten noch moeite gespaard om, met name voor de rijke passagiers, de overtocht zo aangenaam en luxe mogelijk te maken.

Ondanks deze indrukwekkende feiten is de Titanic helaas geen lang leven beschoren. Op haar “maiden voyage” vaart zij tegen een ijsberg en zinkt in iets minder dan 3 uur naar de bodem van de oceaan. Rond de 1500 mensen verdrinken, iets meer dan 700 mensen kunnen worden gered, mede omdat er niet genoeg reddingsboten op het schip aanwezig zijn.

Een mysterie maken dat zich afspeelt op de Titanic, hoe gaat dat in z’n werk? Alles begint bij het verhaal. Over de inhoud van het verhaal wil ik nu nog niet teveel vertellen; dit hou ik graag nog even geheim.

In eerste instantie had ik het volgende idee: in een oude opslagplaats worden materialen gevonden die van de Titanic afkomstig waren. Dit idee had echter veel haken en ogen. De passagiers en bemanningsleden die destijds gered zijn, werden namelijk naar New York gebracht; de oorspronkelijke eindbestemming van Titanic.

Als een van deze mensen materialen van de Titanic in bezit had, zouden deze dus ergens in New York opgeslagen moeten worden. Door wie werden die materialen gevonden? Hoe kwamen deze materialen uiteindelijk weer naar Nederland? En met welk doel? En hoe komen ze uiteindelijk bij de spelers van het spel terecht? Ondanks dat ik lang aan dit idee heb vastgehouden, heb ik het uiteindelijk over een andere boeg gegooid.

In plaats van dat het verhaal zich afspeelt in het heden, speelt het zich af in het verleden! En dat betekent onderzoek. Heel veel onderzoek. Naar de Titanic zelf, maar ook naar de tijd waarin het schip gebouwd werd (rond 1900). Hierover vertel ik in een volgende blog meer.

Boeg Titanic
Foto: Nan Fry
fancy line

2. Historisch onderzoek

De vorige keer vertelde ik al dat het ontwikkelen van dit puzzelmysterie veel onderzoek vergt. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar alle mogelijke informatie over de Titanic. Hierbij kwam ik een aantal interessante weetjes tegen. Eentje daarvan deel ik graag met u.

Wist u dat de Titanic 4 schoorstenen had, maar dat hiervan slechts 3 schoorstenen daadwerkelijk gebruikt werden om de rook van de stoommachines in het ruim af te voeren? Deze “nepschoorsteen” werd gebouwd om het schip een krachtigere uitstraling te geven. Ondanks dat deze schoorsteen geen rook afvoerde, werd hij wel gebruikt voor de ventilatie van het schip.

Omdat ik wil dat het puzzelmysterie zo authentiek mogelijk wordt, is goed onderzoek van groot belang. Zo moeten de hoofdpersonen in het verhaal achter het mysterie natuurlijk een naam hebben. Welke voor- en achternamen werden begin 1900 zoal gebruikt? Welke familienamen kwamen in die tijd het meeste voor?

Ook waren de handschriften in die tijd anders. Hoe schreven mensen in die tijd? Was de typemachine al uitgevonden en kunnen sommige materialen uit het pakket dus getypt worden? Hoe zat het met de (oude) spelling van woorden? En hoe anders was de grammatica in die tijd vergeleken met nu? Nederlands had toen namelijk nog naamvallen, net zoals de Duitse taal tegenwoordig nog steeds heeft.

Uiteindelijk heb ik besloten de teksten gewoon in “modern” Nederlands te laten, ook om het begrijpen van de teksten niet onnodig lastig te maken.

Tot slot moeten de materialen natuurlijk overeenkomen met wat er in die tijd voorhanden was. Meer hierover in een volgend blog!

fancy line

3. Materialen in het pakket

Het pakket moet natuurlijk gevuld gaan worden met mooie materialen. Hiervoor wil ik materialen gebruiken die zoveel mogelijk lijken op de oorspronkelijke materialen op de Titanic. Zo heb ik op internet een foto gevonden van een originele menukaart uit het 1e klas restaurant. De menukaart is beschadigd en verkleurd. Hoe zou die eruit hebben gezien toen hij nog gloednieuw was?

Een zoektocht naar de “juiste” lettertypes op internet, het reconstrueren van het logo van White Star Line (de rederij die de Titanic heeft laten bouwen) en het logo van de Oceanic Steam Navigation Company (het bedrijf dat door White Star Line-directeur Thomas Ismay werd opgericht om trans-atlantische reizen te organiseren), zoeken welke papiersoort goed past bij de luxe uitstraling… een hele klus. Ook heb ik alleen foto’s van de achterkant van het menu kunnen vinden, niet van de voorkant. Dat levert een stukje artistieke vrijheid op.

Zoals bij de andere pakketten zullen er niet alleen papieren/geprinte onderdelen in het pakket komen. Maar waar je bij pakketten die zich afspelen in de “moderne” tijd eigenlijk nergens rekening mee hoeft te houden, is dat bij dit pakket wel anders. Kan ik bijvoorbeeld een elastiekje gebruiken? (Ja, deze werden al in 1845 gepatenteerd) Of een paperclip? (Ja, gepatenteerd in 1901).

Er komen natuurlijk ook grotere en meer bijzondere materialen in het pakket. Maar deze moeten wel kloppen met de tijd waarin het spel zich afspeelt. Welke materialen dit zijn, blijft nog even geheim!

In de volgende blog ga ik het hebben over de mensen op de Titanic. In het mysterie spelen verschillende mensen die op de Titanic werken een rol. Welke beroepen waren er eigenlijk allemaal op de Titanic? En welke daarvan zouden goed kunnen worden ingezet om het mysterie vorm te geven?

fancy line

4. Werken op de Titanic

Ook een aantal mensen dat op de Titanic werkte, gaat een rol spelen in het mysterie. Wat voor banen waren er destijds op zo’n groot schip als de Titanic? Natuurlijk had je de bekende beroepen als kapitein en bootsman, maar ook een grote hoeveelheid beroepen die misschien wat minder bekend zijn.

Wist u bijvoorbeeld dat de Titanic behalve een hoop mensen, ook een enorme hoeveelheid post meenam op haar reis naar New York (bedoeld voor bezorging in Amerika uiteraard)? Vijf postbeambten in dienst van Royal Mail werkten in ploegendiensten dag en nacht door om de meer dan 7 miljoen brieven en pakjes van bijna 3400 postzakken te sorteren.

Een ander interessant beroep was die van “boots steward”. Zij waren verantwoordelijk voor het poetsen van de schoenen en laarzen van de passagiers (uit voornamelijk de eerste klas). Zij poetsten echter in de nacht ook neergeslagen roetdeeltjes van het dek, de relingen en de gangen.

Er was ook een chirurg aan boord (met een assistent) om kleine medische ingrepen te doen of in noodgevallen operaties uit te voeren.

Tot slot waren er aan boord ook “bedroom stewards”. Zij waren werkzaam in de 1e klas en waren verantwoordelijk voor het schoonmaken van de slaapkamers en het opmaken van de bedden. Maar zij brachten ook maaltijden naar de hutten of hielpen 1e klas passagiers met aankleden.

Zo waren er nog tientallen andere beroepen aan boord van het schip, waarvan u er sommige in het puzzelmysterie zult tegenkomen.

fancy line

5. Puzzels

Tijd voor het allerbelangrijkste van een puzzelmysterie; de puzzels! Dit is verreweg de grootste uitdaging van het ontwikkelen van een nieuw mysterie. De puzzels moeten goed bij de materialen en het verhaal passen, niet te moeilijk zijn maar ook niet te makkelijk, zo origineel mogelijk zijn en natuurlijk leuk zijn om op te lossen! Daarnaast moeten de verschillende materialen op elkaar zijn afgestemd. En voor sommige puzzels moeten meerdere materialen met elkaar worden gecombineerd.

Het hele jaar door verzamel ik ideeën die ik voor een puzzelmysterie kan gebruiken. Geheimtalen, logische puzzels, “bekende” puzzels in een nieuw jasje. Maar ook door te brainstormen met de materialen die in het mysterie gaan komen, kunnen er nieuwe ideeën ontstaan voor puzzels.

Wat ik in ieder geval het leukste vind, is het verstoppen van een puzzel “in plain sight”. Puzzelaars zien de hele tijd een tekst, een afbeelding of een voorwerp, zonder door te hebben dat er iets in verstopt zit. Pas na het oplossen van een andere puzzel, krijgen ze een hint waardoor ze het opeens kunnen “zien”. Dit is meteen de grootste uitdaging, want hiervoor kun je natuurlijk niet terugvallen op een verstopte puzzel die al in een eerder puzzelmysterie is gebruikt. Als het uiteindelijk lukt om deze “meesterpuzzel” te bedenken en te ontwerpen, geeft dat een echte kick.

Welke puzzels er in het Titanic mysterie gaan komen? Dat blijft natuurlijk nog even geheim!

Krantenbericht
fancy line